الخميس، 18 يونيو 2009

لست أدري أهي صدمة!!

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أعلم أنني وكالعادة أتأخر عليكِ في سرد آخر أخباري
ولكن لست أدري ما بي!

هل حقًا صدمت؟!
هل حقًا خُدعت؟!
هل حقًا تعلقت!!

سوف أسرد عليكِ ما جرى منذ أن تركتكِ المرة السابقة
كان من المفترض أن يأتوا إلينا في ذلك اليوم وأننا -أنا ووالدتي- سهرنا لنعد الغداء

أولاً نسيت أن أضع السمك بالثلاجة وتركته خارجه ففسد
ثانيًا أعدت والدتي طعام آخر بدلا عنه
ثالثًا جاءوا متأخرين
رابعًا وآه من رابعًا هي ما صدمني
ربما فقط شعرت أن كبريائي جُرح ربما شعرت وكأن كرامتي إهتزت ربما شعرت وكأنني صُفعت على حين غفلة

لم يكن هناك شيء يجعلني أبني آمال
ولكنني ودون أن أشعر- أو ربما شعرت وتجاهلت الشعور- تعلقت ليس بشيء ولكن يكفي أنني تعلقت بفكرة وكان يجب ألا أتعلق بها

بعد أن انتهينا من تناول الطعام وجلسنا معهم في حجرة الضيافة وأخذ كل طرف يتحدث بما لديه شيئًا فشيئًا
شعرت بأن هناك حلقة مفقودة
أو ربما لم يكتمل العقد من البداية
وتداركت الموقف باسترسال الحوارات

إنه لم يكن آتٍ إليَّ لقد كانوا لدينا ليخبروننا بعزمه على الإرتباط
لم أكن أنا المقصودة إذًا

هل حقًا فسرت ما قيل سابقًا على هواي
هل حقًا كنت موهومة لهذه الدرجة

آسفة يا مفكرتي العزيزة فقد شغلتك وملأتك بكلام وأحداث لا تفيد
لقد أقحمتك معي في تفاهات لم يكن يتوجب عليَّ تخيلها
كم أنا صغيرة في نظر نفسي؟!
كيف لم أتمكن من حكم تخيلاتي

ولكن قدر الله وما شاء فعل
لعله خير كل ما حدث

لكن حقًا لست أدري
ولازالت غصة في حلقي تكاد تنغص عليَّ العيش
ولكن طالما أنني من وضع هذه الغصة فعليَّ تجاوزها

أستغفرك ربي وأتوب إليك
الله لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين

28 Comments:

  1. غروب said...
    ايه ده

    ؟؟؟؟؟؟؟

    هو ممكن بجد؟؟؟؟؟؟؟

    ممكن اللى فهمته يكون صح ؟؟؟؟؟؟؟

    ده يبقي جنان رسمي

    انا لسه راجعه من شويه يدوب اتفرجت على الماتش

    مبروك علينا
    E73 said...
    غرووووووووووووووب

    ليكي شرف ان تكوني اول تعليق في مدونتي المتواضعة على الاخر دي بتشع تواضع من جميع ارجائها

    الله يبارك في حضرتك يا فندم لسة عارفة الخبر من اخويا

    وهو ايه اللي حضرتك فهمتيه؟
    الجواز و سنينه said...
    بصى يا بنتى
    انا مش فاهمه دى موقف حقيقيه و لا قصه انتى بتحكيها
    لان صعب اوى و رغم كل التلميحات دى مش يكون عايزك انتى
    و بعدين ليه بيخبروكم بخبر عزمه على الخطوبه
    دى مجرد علاقه صداقه مش من متطلباتها انهم يقوللكم خبر زى ده
    غريبه
    عامه دى مش حاجه تزعلك لو كانت حقيقه
    لان دايما الاحاسيس البريئه دى فى الاول لازم تحتار شويه
    علشان الحاجات دى بتخليها صلبه و بتكون الشخصيه
    تحياتى
    E73 said...
    الجواز وسنينه
    **************
    هو قصة أنا بألفها لكن بحاول أدمجها مع حياتي الخاصة في بعض المواقف

    مش عارفة بقى على أساس إنه إبن صديق بابا المقرب

    ربنا يخليكي يا رب على ردك الجميل العقلاني واتمنى انك تتابعيني على طول
    ♥ R ♥ said...
    اممممممم ماشي

    مستنية الباقي ياتوتة متتأخريش عليا
    موناليزا said...
    الفراغ دائما يجعلنا ننسج احلى القصص نعيشها وحدنا فى الخيال
    ♥نبع الغرام♥♪≈ said...
    السىم عليكم

    ممكن ادخل انا دخلت واللى يحصل يحصل

    هههههههههههه

    انا جايا أشكرك لردك الجميل فى مدونة غروب على غير معروف

    بجد انسان معندوش مبدء ولا ضمير ولا اخلاق

    احيك من كل قلبى

    وتقبلى مرورى معك على طول ان شاء الله

    اختك الكبيرة

    ايناس
    E73 said...
    رضوى
    *****

    حبيبة قلبي ربنا يخليكي ليا

    ان شاء الله مش هتأخر

    دعواتك انتي بس
    E73 said...
    موناليزا
    **********
    منوراني كالعادة ربنا ما يحرمني من طلتك

    فعلا ممكن تكون تخيلات بناها الفراغ

    مين عارف بكرة الايام تقول
    E73 said...
    عاشقة الاحزان
    **************
    أهلا بحضرتك
    العفو انا مكنتش منتظرة شكر لكن وجهة نظري فيه وانفعالي من الكلام اللي قاله خلاص كان رد فعل وانتى بمجرد تعليق بتعليق الموضوع انتهى وملوش لازمة فتحه تاني

    غير انه انسان انا معرفوش ومعنديش استعداد احكم عليه من مجرد تعليق
    رحلتنا في الحياة said...
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    طبعا كل مرة اجى اقرا البوستات معرفش ان كانت حقيقة ولا خيال بس اللى بقدر احسه فى الاخر ان فيها بعض الحقيقة بندمج بعض الاحداث الحقيقية فى كلمنا فى الاغلب
    وزى ما قولتلى قدر الله وماشاء فعل اكيد محدش بيعرف الخير فين دايما
    مرسيى للمرورك على المدونة
    ahmed_k said...
    ولا يهمك لو القصه دي حقيقيه
    فمازلتي في بدايات حياتك
    وربنا يكرمك بالإنسان الصالح اللي يسعدك وتحققوا معا كل أمانيكم

    خالص تحياتي
    Unknown said...
    السلام عليكم
    انت سأليني سؤال في المدونة عندي مفهمتش قصدك منه قوي "انت ليه مبتدورش على مجال تاني تسرد فيه قصصك" ده يعني تقصدي بيه اني بكتب بنمط واحد وفي جهة واحدة عما يخص الأنثى دايما ولا ايه بالظبط ولا مجال يعني مكان تاني غير النت
    لو كان هو ده المعنى أو ده
    قوليلي وأنا هرد عليكي عادي
    شرفتيني جدا ونورتيني في مدونتي والله ومنتظر ردك
    E73 said...
    أيوشة
    *******
    تسلمي على تعليقاتك الرقيقة
    وهي زي ما قلتي بعض الحقيقة تندمج مع بعض الخيال
    ربنا يخليكي يا يوشة
    E73 said...
    احمد ك
    *******
    مش عارفة ليه حضرتك مصمم انها حقيقية مع ان في كل مرة بأكد لحضرتك انها من نسيج الخيال لكن مندمجة مع الواقع

    ربنا يسهل يا رب

    شرفتني بتعليقك
    Unknown said...
    اه الصورة كده وضحت
    حضرتك فاهمة غلط خالص العبرة مش الكلام عن الاعتداءت و الشذوذ ربنا يعافينا جميعا دي بس صدفت معاكي يمكن وقراتي البوستين الآخر في المعنى ده أنا بناقش مشكلة بطريقة مختلفة عن رص الكلام الممل لما الموضوع بيبقى حكاية بيعجب الناس ويميلوا له أكتر
    ثانيا انا مش بتكلم في المعنى ده كتير ده يمكن البوست الرابع من بين 155 بوست عندي في المدونة عن المعنى ده أما كون الحديث عن الأنثى عموما فهو ليس حديث انحلال أو حديث خارج نهائيا .. أظن ان حديث النفس عن العاطفة ليس خطأ طالما في حدود ولا يتعدى الا ابعد من ذلك ..
    يارب أكون قدرت أوصل لحضرتك فكرتي ..
    سعيد جدا بالنقاش مع حضرتك ويارب الصورة تكون وضحت ..
    لو في حاجة انا تحت أمرك أوضحهالك تاني
    خالص تحياتي
    Unknown said...
    مفهمتش عاوزاني أعلق على ايه على البوست بتاعك نفسه يعني ولا ايه .. عم العموم حصل خير وأنا بس حبيت أوصل لحضرتك ان مستحيل في يوم أكتب ما يتعدى الحدود والخطوط المسموحة مش لإني مش عاوز أخسر زواري لأ لإني بخاف من يوم هتعرض فيه على ربنا وكل ده هيكون موجود "ويبقي الله ما كتبت يداه " ساعتها مش هينفعني غير عملي ..

    المهم بالنسبة لموضوع البوست بتاعك تعليقي عليه هو كالتالي ..

    هو الموقف ده حقيقة
    بجد لو كان حقيقة ربنا يعينك بس المفروض انه عادي انتهى وراح لإن الي مش شارينا منبكيش عليه ولا حتى يجيلنا غصة عشان فكرناه عاوزنا وطلع لغيرنا
    أول عن آخر ده قدر

    دمتي بخير أختي الكريمة
    E73 said...
    كاتب مصري
    ************
    ربنا يهدينا جميعا لما فيه الخير

    شاكرة حرصك على توضيح الصورة

    هي فعلا قصة بألفا وليست واقع

    لكن فعلا شاكرة تعليقك عليها ووجهة نظرك سليمة اللي مش شارينا المفروض منزعلش لا عليه ولا على اننا فكرنا فيه

    نحن واياكم
    رؤية said...
    لا تستصغرى نفسك بل طيبى جروحها،
    فما الحب والمودة والامل الا شىء من طباعها،
    فالخطا ان تخطئى بقول او فعل
    ولكنك لم تفعلى
    فلا تحزنى
    وغدا سياتى من يستحق قلب مثل قلبك
    ويرسم اجمل ابتسامة على وجهك

    تحياتى لك
    E73 said...
    منورة يا بسمة

    بجد تعليقك شرفني
    ربنا يقدم اللي فيه الخير

    لكن دي قصة انا بألف حلقاتها مع بعض تدخلات الواقع
    غير معرف said...
    ااااااااااه قولي كده بقى
    يعني نسيتي تحطيه في التلاجة أساسا مش عشان محطوط في مية ولا بتاع D:
    غصة في حلقك عشان السمك؟
    لا حول ولا قوة إلا بالله
    عادي يابنتي الجمبري كان حلو ولا يهمك هههههه
    غير معرف said...
    هههههههههه
    يا شيجة الناس مخها راح بعيد ليه؟!!

    يا جماعة اختها اللي هو انا وعريسها معزومين على الأكل فهي بوظته الحمد لله عادي بتحصل ههههههههه
    ده موقف حقيقي لكن باقي القصة الللي بتقول عليها من تخيلاتها الوااااااسعة مافيش كلام من ده خالص D:
    E73 said...
    ههههههههههههههههههه
    حبيبتي الغير معروفة طيب أناديكي بإيه دلوقتي؟!
    إبقي أكتبي أي إسم طيب علشان أناديلك بيه
    ماشي يا فضحاني مانا مش لازم أكتب إنه بيتنقع في مية وانا مكنتش أعرف إنه بيتحط في التلاجة
    يعني على سبيل عدم التسييح

    كل مرة برضه بتدخلي ومش بتقولي رأيك في الهرد اللي بكتبه
    حلم بيعافر said...
    الانسان لايرى الا ما يرغبه
    E73 said...
    حلم بيعافر
    ***********
    شكرا كتير على مرورك وأتمنى تتابع معايا القصة وتقولي رأيك دائما
    AhMeD RaDy said...
    امممممممممممممم

    يا بنتى ارسى على حل بقى .. الموضوع دا ايه نظامه ؟؟

    علىالعموم اهو التوبيك الاخير موجود اروح بقى اعرف ايه الحكاية

    بجد عشرة على عشرة
    E73 said...
    ربنا يكرمك يا فندم

    طيب ربنا يسهل وييجي كويس

    من ذوقك يا حضرت ربنا يخليك
    E73 said...
    ربنا يكرمك يا فندم

    طيب ربنا يسهل وييجي كويس

    من ذوقك يا حضرت ربنا يخليك

Post a Comment



 

مُعجِزات © 2008. Design By: SkinCorner